Litvánia

Vilnius

Molnár Ágnes

Hogy tetszett a kórház és a szakmai gyakorlat: A litván műtőben teljesen a magyar viszonyokkal megegyező körülményeket tapasztaltam. Az alkalmazott technikákról is tanultam előtte itthoni tanulmányaim során. Az osztályos ellátás valamivel modernebb volt a budapesti klinikákon tapasztaltaknál. Sok műtétet láttam, asszisztálhattam is. A reggeli vizitek során az intenzív osztály működésébe és beteganyagába is gyakran betekintést nyertem. Az adminisztrációt is bőven volt alkalmam megfigyelni. Az orvosok nem igazán beszéltek angolul, de egy litván diák és a rezidens sokat fordított nekem. Ha kérdésem volt, azt mindig feltehettem, és kaptam is rá megfelelő választ. A nyelvi nehézségek ellenére minden nap tanultam valami újat, amiről még nem hallottam, vagy már tanultam elméletben, de a gyakorlati alkalmazást még nem láttam.

Hogy volt megoldva a szállás és az étkezés: A kórházban hétköznap napi egyszeri étkezést biztosítottak számunkra, legtöbbször élvezhető minőségben. A külföldi hallgatók számára fenntartott kollégiumban voltunk elszállásolva 2 fős szobákban, 2 szobánként vizesblokkal, emeleti közös konyhával. Itt lehetőségünk nyílt egyéb Erasmus hallgatók megismerésére is.

Hány bejövő hallgató volt a városban: Összesen 16 bejövő orvostanhallgató volt a csoportunkban. Mexikóból, Brazíliából, teljes Európán át egészen Kuvaitig és Irakig, rengeteg izgalmas emberrel ismerkedtem meg.

Milyenek voltak a social program-ok: A helyi CPk nagyon lelkesek voltak, hétköznap majdnem minden nap szerveztek nekünk programokat a fővárosban. A hétvégéken pedig a környező falvakba mentünk olyan izgalmas programok céljából mint a paintball vagy a kalandpark. Strandoltunk és csónakáztunk a környező tavakban, megnéztük az izgalmas kis szigetre épített kastélyt Trakaiban. Eltöltöttünk egy hétvégét a Balti tenger partján, ahol strandoltunk, hajókáztunk az öbölben és grilleztünk a homokdűnék között. Végül pedig Észtország és Lettország fővárosait, Tallint és Rigát is meglátogattuk egy hosszú hétvégi kirándulás során, amit a kaunasi cserediákokkal közösen szerveztek nekünk, így a csodálatos városok helyi lakosain kívül további izgalmas embereket ismertünk meg Afrika, Amerika és Európa számos országából.

Mivel utaztam: Az átszállásos repülőjegyet túl drágának találtam, így vonattal utaztam Varsóig, majd busszal tovább Vilniusba. Így lehetőségem volt Lengyelország fővárosát is megcsodálni. Amit kiemelnék: az Eurolines buszjáratai helyett válasszátok az Ecolines társaságot! Nem csak a szolgáltatás színvonala magasabb, de sokkal megbízhatóbbak is! Árban pedig alig van különbség.

Milyenek az árak: Mintha itthon maradtam volna. Teljesen reális közép-kelet európai árakon kínáltak mindent.

Időjárás: Idén a megszokottnál is hidegebb július volt Litvániában, így volt olyan nap, mikor 13oC-ig emelkedett csak a hőmérséklet. A sok eső persze nem volt meglepő, ahogy a 20-25 oC közötti átlagos hőmérséklet sem. Persze azért találtunk meleg napsütéses napokat is a strandolós programokhoz.

Milyen a közlekedés városon belül: Az időjáráson kívül ez az egyetlen dolog, amire panaszkodhattam volna, ha többi élmény nem feledtette volna velem a nehézségeket. A helyi buszközlekedés elég jól kiépített, bárhová el lehet jutni vele, viszont gyakran előfordult, hogy 30-40 percet is kellett várni egy-egy járatra, akár a reggeli csúcsidőben is. Más tömegközlekedési alternatíva pedig nem volt, így délutánonként már inkább sétáltunk. A havi diákbérlet ára 10 euró körül volt, az ellenőrzést elég komolyan vették.

Összességében igazán lelkesen tudom ajánlani a Balti országokat kirándulás, ismerkedés és szakmai gyakorlat szempontjából is.

Vilnius, sebészet nyári gyakorlat (Molnár Ágnes)