Csehország

WP_20150705_065Brno

Az idei nyári gyakorlatomat Brno-ban, Csehországban töltöttem a St. Anna kórház transzplantációs osztályán. Bár névlegesen ez egy sebészet gyakorlat volt, valójában itt inkább a betegek transzplantációra történő előkészítését és utókezelésüket figyelhettem meg, mivel műtétek szempontjából kissé holtszezonnak bizonyult a július. A stáb azért nagyon kedves volt, és beszervezett más osztályok műtéteire, hogy mégis legyen benne sebészet. A többi beérkező diák beszámolói alapján egyébként a traumatológián és a plasztikai és égési osztályon zajlott a legaktívabb oktatómunka.

A szállás egy kollégiumban volt, ami kb. húsz perces villamosútra volt a kórháztól. Egy szobán ketten, egy fürdőszobán négyen osztoztunk. Összesen kb. harminc beérkező diák volt, és mindannyian ugyanazon a folyosón kaptunk szobát, így soha nem kellett, és nem is lehetett magányosan üldögélni szabadidőnkben. Menzás étkezési lehetőség nem volt, de költőpénzt bőven kaptunk (kb 25.000 ft értékben), és az árak is nagyjából magyarországiak voltak, sőt pizzában és sörben sokkal barátságosabbak.

WP_20150705_047Ami talán a legimponálóbb volt, az a CP-k lekesedése. Első naptól kezdve rengeteg programot ajánlottak nekünk. Minden hétvégére volt szervezett kirándulás (Prága, Cesky Krumlov, Olomouc, Lednice, Bécs, még Budapest is! :D), sőt más városok CP-ivel is kollaboráltak, így az ottani programokba is becsatlakozhattunk. Hetente egyszer rövid délutáni kirándulás is volt a közeli tóhoz, cseppkőbarlanghoz, kastélyhoz. A programtervezetet nagyjából egy hónappal korábban elküldték már nekünk, hogy tudjuk mérlegelni, mire szeretnénk feliratkozni, mi az, amire nincs érdeklődés, mi az, ami drága.

Annak, aki Csehországba szeretne utazni, én a Student Agency buszait ajánlom, naponta többször is közlekednek Budapestről, és minden cseh városba van összeköttetés velük. Mi az egy hónap alatt már szinte bérletet váltottunk a járataikra. Persze vonattal is könnyen el lehet Brno-ba jutni, talán kicsit gyorsabb is, de drágább, és a vonaton nem szolgálnak fel forró csokit, és nincs mindenkinek saját kis képernyője saját kis filmecskével.

Én Csehországot és Brno-t is azért ajánlom leginkább, mert nagyon sok diákot fogadnak, és nagyon vidám kis társaság alakult ki, így biztos lehetsz benne, hogy egy pillanatig sem fogsz unatkozni!

Csinta Borbála

Prága-SCOPE

DSC_0046Idén augusztusban a hatodéves gyerekgyógyászat gyakorlatomat Prágában. a Nemocnice Motol-ban (Motol kórház) töltöttem. Ez Csehország, és talán egész Európa legnagyobb gyermekklinikája. Külön Cisztás Fibrózis centrummal rendelkeznek, hiszen az összes, ezzel a betegséggel kezelt gyerek legalább évi egyszer felkeresi a fővárosi kórházat, kontroll céljából.

Engem a költözés miatt összevont nephrológia-csecsemőosztályon helyeztek el. Egy japán lánnyal tartoztunk egy orvos alá, aki jól beszélt angolul, és nagyon komolyan vette a feladatát, de 12:00-nál tovább nem nagyon kellett bent maradnunk. Ez az idő azonban reggel nyolctól mindig pörgősen, és sokszor más osztályok érdekes eseteinek látogatásával telt. A tutorunk mindig felkutatta, hogy melyik gyermeket érdemes megvizsgálni, melyik osztályra vagy kivizsgálásra mikor menjünk át. Így voltunk kardiológián, szív ultrahangon és EKG vizsgálaton, ami azért pár hónapos csecsemőknél nem kis kihívással jár, endoszkópos vizsgálaton, műtéten, retrográd cisztográfián, endokrin osztályon és pulmonológián. Első héten előadások is voltak, nephrológia témában.

Összességében a kórházzal nagyon meg voltam elégedve.

DSC_0159Autóval utaztam, így volt kényelmesebb, viszont a CP-kben így azt az érzetet keltve, hogy nem is kell kijönni elém, hisz rögtön a szállásra érkezem. Így a kulcsot is egy másik bejövőtől kaptam meg, és teljesen magamra voltam hagyva, amíg az egyik lakótársam meg nem érkezett. Ez a rossz érzés végigkísért a 4 hét folyamán, CP-k által szervezett social programban sem bővelkedett a gyakorlat. Természetesen az a 20-30 bejövő diák nem tétlenkedett és mindig volt mit csinálni, de ezt magunknak kellett megszervezni. Ami még nem túl szerencsés, hogy a hallgatók körülbelül 2/3-át egy kollégiumban szállásolták el (minősége a mi kolijainkkal vetekszik..), a többieket meg lakásokban szórták szét. Ennek talán az az értelme, hogy három különböző kórházba lehetett jelentkezni, és próbáltak ahhoz közelebb elszállásolni, ami maradéktalanul sikerült is (nekem maximum 20 perc kellett háztól-házig, 3 metrómegállóval), de a kapcsolattartás nehezebb volt a többi diákkal. Nekem 2 bolgár lakótársam volt, meg egy cseh lány, aki független volt a szervezettől, csak ő is bérli az egyik szobát. A környék, és úgy általában a város is nagyon biztonságos.

DSC_0024A közlekedés elég egyszerű és átlátható, havi bérlettel körülbelül 2800 forint-ból kijön. Ezt segítettek elintézni. 3 metróvonaluk van, ezek nagyjából lefedik a főbb útvonalakat. Az árak megfelelnek az itthoniaknak, és nagyobb supermarketek (Billa) is vannak a szállásokhoz közel. Étkezést nem biztosítottak, cserébe kb 25000 Ft zsebpénzt kaptunk.

A centrumban sűrűsödnek a látnivalók, mint a régi fő tér, vagy a híres Károly-híd és a vár a templommal. Ezeken kívül szabadtéri mozi is várja a kikapcsolódni vágyókat, a folyón vizibiciklizni is lehet, a szigeteken sétálni, piknikezni is van lehetőség. Az Eiffel-tornyot utánzó kilátóba sikló visz fel, és onnan szép erdei úton lehet átsétálni a várba. Rengeteg park, zöld terület van.

Néhány tipp: valamilyen időjárás előrejelző applikációt érdemes telepíteni, mert elég szeszélyes az idő. Hajlamos a ragyogó napsütésből pár perc alatt szakadó esőt produkálni, majd egy óra múlva, mintha ami sem történt volna, újra forrón süt a nap.

DSC_0158A csehek elég zárkózott népek, még nálunk is barátságtalanabbak. De ha felengedtek, akkor már egész mókásak is tudnak lenni.

Sört kötelező inni, és nem csak Pilsner Urquellt. Rengeteg kis sörgyár van, amiknek a sörét nagyon olcsón meg lehet kapni. Természetesen a Pilsner sörgyár Pilzenben is egy kihagyhatatlan túra, vonattal kb 2 óra távolságra van.

A cseh tradicionális ételek nagyon messze voltak az én ízlésvilágomtól, de egyszer érdemes kipróbálni. Árulnak kürtőskalács-szerű édességet is, mint eredeti cseh sütemény, amin fel is háborodtam, hogy az bizony Erdélyből való. Azonban miután megkóstoltam rájuk hagytam, legyen csak ez a borzalom igazi cseh különlegesség, a mi kürtőskalácsunk teljesen más, és sokkal finomabb. :)

Egy” Research Exchange” – vettem részt idén augusztusban, Prágában. Szerencsés voltam, az első megjelölt helyre kerültem, az 1. fakultációnak a Kórélettan intézetébe, azon belül is a Vas laborba.

Nekem a „research exchange” bevált, és ez egyértelműen a professzoroknak tulajdonítható. Nagyon sokat foglalkoztak velünk, jól beszéltek nagyon angolul, és jó érzés volt, hogy örömmel látnak minket az intézetben. Az első héten elméleti órákat és cikkeket adtak, a többi héten pedig már önállóan PCR-oztunk és Western blottoltunk.

Az egész gyakorlat másik központi szereplője a kollégium volt. Nemcsak egy szállás volt, számomra az egy állandóan nyüzsgő méhkaptár volt, ahol gyakorlat után otthon éreztem magamat. Volt egy pizzázó a koli alatt, ahol minden nap ebédeltünk, volt konditerem és a kollégium saját boltja. A szervezett szociális programokon felül, mint az „International Food and drink Picnic” vagy a Cseh Garnd Canyon a kollégiumban a többiekkel mindig szerveztünk valamilyen programot, nem is volt olyan nap, hogy csak otthon ültünk volna. Volt, hogy én szerveztem Laser tag-et,  de volt, hogy megnéztük a csoporttal a Hattyúk tavát. A csoport talált egy Hostivar nevű természetes tavat, ott többször is voltunk, meg még a Plzenbe tett sörgyári látogatásunk voltak a kedvenceim.

A városban annyi látnivaló van, hogy érdemes az elején venni egy útikönyvet, én is az elején bejártam, hogy a többi héten már otthonosan mozoghassak. A leghíresebb a vár, ami Guines rekorder is, mint a világ legnagyobb vár komplexuma, a Károly híd, ahol egyszer muszáj megnézni egy napfelkeltét, az Asztrológiai órát, a kínzások múzeumát, az Új Városházát, ahol az első defenesztráció történt. A városon belül mindenképpen a tömegközlekedést ajánlom, ami olcsóbb, mint Budapesten, mivel itt egy jegyet fél órára veszel, nem egy használatra, és olcsóbb is. A városba én vonattal utaztam, visszafele busszal, a Student  Agencyvel, ami nem csak arról nevezetes, hogy az egyik legolcsóbb Európában, de prágai diákok alapították annakidején.

Összességében Magyarország és Csehország szerintem földrajzi helyzetéből és történelmi múltjából következőleg is nagyon hasonló. Nem csak a bolti árak és az időjárás nagyon hasonló, de még körülbelül a lakosság is 10 millió, nem egy teljesen idegen kultúrába csöppentem bele, miután pár szót és mondatot megtanultam rövid időn belül otthonosan mozogtam.

Jótanács, hogy ne a városközpontban válts pénzt, és ne este 10 kor, este soha ne  hagyd el a csoportodat, vigyél egy kártyafüggetlen telefont, és inkább az elején vegyél egy pár ezer forintos  csomagot, mint minden héten egy kisebbet. Ha elfér a táskádba, vigyél egy vízforralót, nekem nagyon jól jött J