Nizhny Novgorod

Oroszországban, azon belül is Nizhny Novgorodban töltöttem az 1 hónapos sebészet gyakorlatomat. Mindig is megszerettem volna ismerni az orosz kultúrát és látni szerettem volna hogyan is élik az emberek a mindennapjaikat.

Város: Oroszország 5. legnagyobb városa, Moszkvától nagyjából 500 km-re található. Budapestről közvetlen repülőjárat nem megy Novgorodba, azonban Moszkvában van csatlakozás, vagy ha valakiben tombol egy kis kalandvágy, akkor vonattal is eljuthat oda (én az utóbbit választottam, viszonylag nagy ugrás volt a mélyvízbe, de megérte, ráadásul lényegesen olcsóbb is volt). A város 2 részre osztható: felső és alsó rész (az előbbi részen látható a város fő nevezetessége a Moszkva fővárosában is látható Kremlin). Csodálatos látvány, főleg naplementekor egy hideg Baltika sör társaságában.
Cserediákok: nagyon színes társaság volt, rengeteg helyről érkeztek; Olaszország, Románia, Szerbia, Montenegró, Mexikó, Franciaország, Brazília, Thaiföld, Izland, Törökország
Szállás: az egyetemi kollégiumban volt megoldva. Külsőre egy börtönhöz hasonlított, belülről inkább egy hajléktalan szállóhoz. A fürdő romokban, néhány szoba szintén, de én még szerencsésen megúsztam, mert nem találkoztam csótányokkal…  Az első 2 héten a vízhálózat felújítása miatt nem volt meleg víz, majd később egy pár nap erejéig hideg sem. Mikró, vízforraló, mosógép, gáztűzhely és alapvető konyhai felszerelések csak távoli álomnak tűntek. Egy pár cserediák szeretett volna másik szállást kérni, de erre sajnos nem volt lehetőség
Gyakorlat: Július hónapban 18 cserediák volt ebben a városban, így több kórházba kerültünk szétosztásra. Én egy kisebb kórházba kerültem ahol sajnos a felügyelő orvosunkon kívül senki sem beszélt angolul, sőt egyéb más nyelven sem az anyanyelvükön kívül (ez a jelenség az egész országban megfigyelhető volt). Segítőkészek voltak, részt vehettünk a műtéteken, sőt asszisztálhattunk is. A bejárást nem vették túl komolyan, így ha hosszúra nyúlt egy este, nyugodtan otthon maradhattunk másnap.
Social Programs: a CP-k összesen 4 komolyabb kirándulást szerveztek, amiből végül csak 2 valósult meg (kirándulás Semenovba, a matrjoska gyárba illetve egy közeli falu strandjára utaztunk) meg persze egy pár apróbb program (múzeum, városnézés, hangverseny, meccsnézés). A cserediákok közös véleménye alapján azt mondhatom, hogy a CP-k szervezhettek volna több programot, aktívabbak is lehettek volna. Ennek ellenére próbáltuk lefoglalni magunkat és kihasználni a rendelkezésünkre álló időt. A város nyújtotta lehetőségek azonban korlátozottak voltak így úgy döntöttünk, hogy saját szervezésben ugyan, de elutazunk 1 hétre Moszkvába és Szentpétervárra vonattal. Óriási kaland volt és hatalmas élmény, egyikünk sem bánta meg!!

Az árakról: Nizhny Novgorodban egy kifejezetten olcsó város, még magyar viszonylatban is (értem ezalatt a bevásárlást és a közlekedést is – pl. 1 buszjegy 140 Ft volt). A vonatjegy szintén tud nagyon olcsó lenni, azonban a vasúttársaság monopolhelyzete miatt az árak kis túlzással ugyan, de percről percre változnak (a kollégiumban kinéztem egy járatot, aminek az ára 5600 Ft volt, mire az állomásra értem 8400 Ft-ra ugrott). Moszkva nagyon drága, Szentpétervár valahol a kettő között van.
Időjárás: hideg időre készültem, a bőröndöm tele volt pulcsival és kabáttal, ennek ellenére ritkán volt az idő 28-30 fok alatt. Kellemes meglepetés volt, amit a strandoláson kívül, a higiéniás fürdéshez szükséges meleg víz elkészítésében is kamatoztatni tudtunk.
Összefoglalva: CP-k kiábrándító szervezését, a szállás romos állapotát és a menzán felszolgált penészes ételt leszámítva jól éreztem magam, nagy kaland volt és óriási élmény. Az élménybeszámolóm lehet, hogy kicsit lehangoló volt, de szerettem volna, hogy a következő kiutazó ne kövesse el ugyanazt a hibát, mint mi: ne legyen túl nagy az elvárása! Ez egy más világ, más emberekkel, más kultúrával. Talán éppen ez a szép benne…