Katowice

Az elosztó során középtájt (48.ként)  választhattam, így a nagyon népszerű nyugati és északi helyekről pont lemaradtam. Végül Lengyelországot választottam, mivel szerettem volna betekintést nyerni egy Magyarországhoz hasonló történelmi múlttal  és gazdasági környezettel rendelkező ország egészségügyi helyzetét megismerni. Katowicét ugyan csak Krakkó után jelöltem meg, de utólag kicsit se bántam meg.

Utazás

Katowicét azért is jelöltem meg, mivel relatíve közel van Budapesthez. Vonattal utaztam ki, a Varsovia járattal, amely reggel 7kor indult a Keleti pu-ból és du fél 3ra már Katowicébe érkezett.(Másik opció az éjszakai utazás, de egyedül nem akartam éjszakázni a vonaton és hajnali 4kor leszállni róla..) A pályaudvaron a CPm már várt, igaz kétszer is elment mellettem, mert egy ázsiai fiút keresett. :D

Szállás, étkezés

Az orvostanhallgatók kollégiumában voltunk elszállásolva, ami a belvárostól egy fél órányira van.  Egy emeleten volt az egész társaság, így könnyen átmászhattunk a másik szobájába beszélgetni. 6 blokk van egy emeleten, minden blokkban van egy 2 és egy 3 ágyas szoba, fürdőszoba és egy hűtő. Az emelet végében volt a konyha és a mosdó is. A konyha viszonylag tágas, de  általában sose ettünk egyszerre, így mindig elfértünk benne.  Ebédlő a kolitól 10 perc sétára volt, minden nap színvonalas menza kajákat kaptunk, néha nemzeti ételt is felszolgáltak. Nagyon ügyeltek arra, hogy mindig legyen zöldség, illetve az iszlám vallásúaknak mindig külön csirkéből készítették el az ételeket.. Péntekenként sose ebédeltünk a kirándulások miatt, így előző nap elhoztuk az ebédet csoki-ropi-víz formájában.

Kórház

A Gornoslaskie Centrum Medyczne kórház ortopédia és traumatológiai osztályán volt a sebészet gyakorlatom.  Két spanyol lánnyal voltam beosztva ide, egy doktor felügyelt ránk, de több doktor is a szárnya alá vett minket egy-egy nap erejéig. Angol tudásuk változó, van aki Walesben dolgozott és perfektül beszél, de van aki csak pár szót tudott nekünk mondani. Műtőben nem sokat voltunk, mivel szinte mindig professzorok műtöttek, akik mellett a fiatal kezdő orvosok sem asszisztálhattak. Így inkább az osztály és az ambulancián voltunk. Ügyelet nem volt kötelező, de egyik nap bent maradtunk este 8ig. Sok új szakmai tapasztalattal tértem haza, olyan eljárást is láthattam, melyet itthon még nem alkalmaznak.

Szervezés, programok

Mivel maga a város nem a szépségéről híres, így a csapat sose szóródott szét városnézésre. Húszan voltunk, mindig lakott velünk valaki a kollégiumba, így akármilyen kérdésünk-kérésünk volt, nyugodtan fordulhattunk hozzájuk. Hétköznapokon 2-3 program volt szervezve, például a Tyskie sörgyár látogatása: ajándék pohárral és frissen csapolt sörrel. ;) Katowicében található Lengyelország legnagyobb bevásárló központja, a Silesia City Center. Érdemes több órát rászánni, mivel tényleg óriási, és nem tud az ember egy óra alatt végigszaladni rajta.

Hétvégéken NICE Project által szervezett programokon vettünk részt: így utaztunk el Gdanskba, Varsóba és Krakkóba. Itt nem csak a mi voltunk, hanem a többi városban “lakó” IFMSA cserediák is. Egy hostelben szálltunk meg, és mindig program közös volt, így a 20 lakótársam mellé még 40 embert megismerhettem 3 hétvége alatt. A hétvégék nagyon jól meg voltak szervezve, városnézés mellet a szórakozás is bőven helyet kapott. Nem lőném le az összes programot, csak egyet-egyet emelnék ki. Gdanskban a helyi szórakozóhelyen VIP emeletet biztosítottak nekünk, Varsóban a Kopernikusz Science Centerben játszhattunk fél napot volt.. Krakkóba én külön mentem a barátaimmal, de a többiek nagyon élvezték azt a hétvégét is. A negyedik hétvégét a Tátrában töltöttük, Zakopaneban. Nagyon finom sajtokat lehet ott venni – még az utcai árusoktól sem kell tartani. Az éttermekben is pompás helyi ételeket szolgálnak fel, csak egy kis ízelítőként említeném a pierogi-t. Morskie Oko tengerszemhez másztunk fel, ez egy nagyon kedvelt helyi látványosság, lásd a mellékelt képen.

Összességében azt mondhatom, hogy ez a hónap volt életem egyik legjobb nyara, nagyon sok tapasztalatot, élményt és új barátokat szereztem. Szívből ajánlom mindenkinek!